Visualizzazioni totali

giovedì 19 gennaio 2017

INTERVIU NEPOATEI MELE


Băbacă, ce cărți citeai în copilărie?

În copilărie citeam mult despre călătorii. M-au impresionat cărțile despre călătoria în jurul lumii a lui Fernando Magelan, despre aventurile lui Thor Heyerdahl și Alaine Bombar. Dar am citit și multă literatură științifică despre univers.

Cum a influențat lectura cariera ta?

Am fost un frecventator permanent al bibliotecii școlare și apoi a bibliotecii din sat. Cărțile au fost pasiunea mea. Anume datorită cărților am avut visuri în viață. Am visat să devin aviator datorită cărților scrise de aviatorii sovietici din cel de al doilea război mondial, dintre care mi-l amintesc pe Cojedub, Erou al Uniunii Sovietice. Am visat să devin cosmonaut, să zbor spre alte planete și stele datorită cărților de science-fiction scrise de frații Strugațki, Stanislaw Lem, Isaac Asimov, Ray Bradbury. Am dorit să devin jurnalist datorită cărții „Un american liniștit” de Graham Greene. Am devenit învățător datorită la toate cărțile citite, care m-au îndemnat într-un glas să le spun copiilor tot ce am citit. ...Cred că aș fi ajuns în Italia și fără cărțile pe care le-am citit. Dar poate că nu aș fi citit cu atâta atenție cărțile și ziarele italienilor.

Care sunt autorii tăi preferați?

Autorul meu preferat este scriitorul american Jack London. Nu am citit niciodată un roman mai fascinant decât „Martin Eden”, care vorbește despre aceea cum, datorită dragostei față de o femeie, un marinar grosolan și needucat devine un intelectual de forță și un scriitor de succes. Îmi mai plac Eminescu, Creangă, Jules Verne, Cinghiz Aitmatov și mulți alții.

Îți aduci aminte vreo istorioară deosebită în legătură cu o carte?

O istorioară deosebită în legătură cu o carte? Da. Cartea pentru copii „O mie și una de nopți”, în traducerea Ninei Ischimji, care mi-a plăcut atât de tare, încât am înlocuit sute din orele mele de literatură moldovenească cu lectura acestor povești arăbești. Eram foarte fericit eu, erau foarte fericiți elevii mei. Același lucru îl pot spune despre poveștile lui Andersen și miturile Greciei Antice.

Ce mesaj le-ai transmite adolescenților de azi?

Adolescenților de astăzi le zic să citească cât mai mult. Atunci când citești, parcă ai trăi viețile și experiențele mai multor oameni, devenind bogat cu ceea ce au văzut și înțeles ei. Dacă nu citești, ai numai viața ta, puțină și săracă.





Nessun commento:

Posta un commento