Visualizzazioni totali

venerdì 29 gennaio 2010

BADANTE

Badante, așa se cheamă în italiană persoana care îngrijește de bătrâni și bolnavi. Și aceasta a fost soarta a mii și mii de fete și femei (și bărbați) din Moldova care au venit în Italia împinși de sărăcia de acasă. Majoritatea au lucrat la fix, beneficiind deci de „vito e alloggio”, adică hrană și locuință ca supliment la salariu. Alții au făcut ore. Este profesia cu care e cel mai ușor să începi viața de emigrant. Dar nu e deloc ușoară.

Profesia de „badante” ne-a oferit oportunitatea de a cunoaște o sumedenie de lucruri despre care aveam idei vagi sau nicio idee. Știm ce este atrofia musculară și scleroza multiplă. Îi cunoaștem pe domnii Alzheimer și Parkinson. După Alzheimer am alergat pe stradă atunci când fugise gol pușcă din casă. Pe Parkinson l-am sprijinit de braț la plimbare, l-am purtat cu căruciorul prin parc, l-am ascultat povestind despre avioane care aterizează în fiece noapte pe acoperișul casei. Am măsurat glicemia pacienților diabetici. Am spălat plăgi. Am introdus catetere în vezică. Am făcut clistire. Am spus povești la nebuni. Am tremurat alături de bolnavii de autism când aceștia începeau să bată cu capul în pereți. Am ascultat ultimele cuvinte ale muribunzilor. Am lăsat rudele îndurerate să plângă pe umărul nostru. Am plâns și noi.

La început râdeam de italienii care se întreabă - la 85 de ani! - cum oare se întâmplă că-i dor picioarele. Ne scandalizam în interiorul nostru că bolnavi țintuiți pentru totdeauna la pat continuă să ducă o viață aproape normală și nu cad pradă unei negre disperări, și nu hotărăsc să renunțe la acea viață de mizerie. Ai noștri mor abia trecuți de 70. Ăștia la 70 se însoară. Ăștia vor să trăiască cu orice preț.

Dar mai apoi i-am admirat pe italieni. Am înțeles că e mai frumos totuși să lupți până la urmă. Chiar țintuiți pe patul lor de suferință, ei știu să spună istorii, să râdă, să lucreze. Am admirat femei care au luptat pentru viața bărbaților lor cu o tărie sufletească și un devotament ideal. Am văzut câte se pot face pentru a prelungi cu cât de puțin lumina din ochii unui om. Și ne-am gândit cu tristețe la Moldova noastră săracă ,unde e de neînchipuit ca statul să cheltuiască pentru sănătatea cetățenilor săi măcar o mică parte din cât cheltuiește statul italian.

Dar nu disperăm. Pentru că am învățat și a aștepta.
Profesia de badante ne-a marcat pentru totdeauna.

8 commenti:

  1. Sunt rare peroanele care lupta pentru ca , conationalii nostri romani sa fie priviti intr-o lumina mult mai buna ,si chiar ma intreb de ce atat de multe diferente intre regiunile unei tari?De ce esti mai bun daca provii din capitala sau nu daca daca provii de la Suceava , care candva a fost capitala pricipatului Moldovenesc?Insa doar in acest mod se poate face diferenta interumana.Sunt in asentimentul Dumneavoastra si va admir initiativa.Mult succes, si da, intradevar vom ramane marcati pentru totdeauna si am experimentat si ceea ce pentru altii inseamna mai mult de cat se poate.

    RispondiElimina
  2. Va multumesc mult pentru cuvintele bune.

    RispondiElimina
  3. ... fericiti ca in loc sa facem pe desteptii pe bani putini in tara noastra, facem pe prostii in Italia - dar pe bani frumosi. Asa incepem, prin a fi fericiti ca in loc sa stam cu mainile in san si sa ne plangem, ne luam sufletele in dinti si plini de curaj prestam o munca pe cat de inaltatoare pe atat de umilitoare. Doar ca - atunci cand ne amortesc mainile de atata munca, atunci cand cadem in depresii devastatoare de atata umilinta, atunci cand ne lasam calcati in piciare pentru un pumn de bani - ATUNCI trebuie sa intelegem ca nu suntem niste victime ale sistemului, sau a unor "doamne" sau "domni" fara bun simt ... ci suntem victimele propriilor noastre alegeri ... alegerea de a munci din greu intr-o tara binecuvantata, bogata si frumoasa. Eu sunt fericita ca datorita curajului meu exacerbat de face munca de badanta - am avut ocazia sa vad atata frumusete la un loc, iar atunci cand am dat de greu - sa constat ca in Italia nu ai cum sa mori de foame, pentru ca exista compasiune, mila si caritate ... Nu sunt din Moldova - dar am nascut acolo un baiat foarte istet. Banuiesc ca daca l-as fi nascut in alta parte ar fi fost la fel de istet - dar lasand gluma la oparte, Moldova este ca un fel de Italie a Romaniei pentru mine. Realmente nu cred ca exista diferente atat de mari intre regiuni. Eu sunt din Oradea si iubesc Moldova. Am prietene moldovence - mai multe decat ardelence.

    RispondiElimina
  4. Admirabil, comentariul precedent. E adevarat ca fericirea ne-o facem singuri, cu propriile noastre alegeri. Dar e adevarat si faptul ca aici in Italia oamenii sunt pur si simplu mai frumosi, mai solari decat la noi. Poate ca e numai de aceea ca si-o pot permite. Sper sa devenim si noi mai luminosi, mai caritabili, sa zambim mai mult.

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Ar fi minunat ca intr-o buna zi, cand ne-om intoarce in tarisoara noastra - sa vedem pe strazi oameni relaxati si zambitori, batrani care sa nu-si demonstreze varstele si grijile, tineri inbracati cu gust, etc... sa rasara soarele si pe ulitele noastre. Nu stiu daca sunt cu adevarat mai frumosi italienii decat noi, cert e ca italiencele incep sa isi faca griji pentru barbatii lor care prefera "stranierele" harnice, afectuase, cuminti si umile - in locul femeilor lor egoiste si pretentioase ... Asa e, pare o tara depresiva Romania noastra, este un pic cam gri... Sper si eu din tot sufletul sa devenim si noi "mai luminosi, mai caritabili, sa zambim mai mult".

      Elimina
  5. Victor questa donna a tradotto in lingua russa..la soferenza e uguale per tutti.


    “Badante” – так называют в Италии тех, кто ухаживает за стариками и больными. И это была судьба тысячи и тысячи девушек и женщин (иногда и мужчин) из Молдовы, которые приехали в Италию, чтобы преодолеть ту бедность, которую имели дома. Большинство работали на постоянном месте, т.е. имели жилье и питание (“vita e alloggio”) как дополнение к зарплате. Другие работали по часам. Это профессия, с которой легче всего было начинать работать эмигрантам . Но совсем не легкий этот труд... Узнали благодаря этой работе Господина «Алцаймер» и «Паркинсона». Алцаймера ловили по улице, когда он голый выбегал из дома. Паркинсона поддерживали за руку на прогулке. Толкали инвалидную каляску по дорожкам в парках. Слушали безконечные «сказки» про самолеты, которые «приземляются каждую ночь на крышах» их домов. Измеряли глицемию диабетикам. Вводили катетеры, делали клизмы, уколы и многое другое... Рассказывали «сказки» сумашедшим. Дрожали рядом с больными аутизмом, когда они начинали биться головой об стену. Слушали последние слова умирающих... На наших плечах плакали родственники умерших старичков. Плакали и мы, видя их страдания...Вначале мы смеялись с итальянцев, которые в 85 лет спрашивали, почему их болят ноги. Внутри нас бушевало недоумение: как так, человек, который навсегда прикован к постели, продолжает вести почти «нормальную» жизнь и не впадают в отчаяние и не думают отказаться от такой жизни. У нас, кому за 70 умирают от старости и бедноты, а здесь в 70 женяться. Они хотят жить, любой ценой... Затем мы стали восхищаться итальянцами, понимая, что всетаки лучше бороться за жизнь до конца. Они даже на «смертном одре» продолжают жить, смеяться, общаться и даже работать. Восхищались итальянскими женами, которые боролись за жизнь своих мужей с такой преданностью и мужеством характера, поддерживаемые правительством и Здравоохранением Италии, чтобы продлить человеческую жизнь... И задумались тогда мы с горечью в душе о нашей бедной Молдове, где даже не возможно мыслить о том, чтобы правительство затратило хотябы малую долю того, что тратится правительством Италии. Но мы не отчаеваемся, мы научились ждать.... Многому научила нас эта профессия – «Badante», которая останеться с нами на всю оставшуюся ЖИЗНЬ..

    valentina zavrotschi

    RispondiElimina
  6. Ingrijitori de batrani sunt in toate tarile, si in moldova tot!!Nu numai in Italia!!!! Pur si simplu acolo erau multe locuri de munca libere in aceast domeniu. Dar in alte tari lucreaza ca ingrijitori cetatenii tarii respective : in Franta - francezii si mu moldovenii, in Austria - austriecii , in Germania- nemtii,in America- americanii s.a.m.d. Si sa stiti ca se socoate omunca prestigioasa asat!!! Dar la moldoveni este o boala nationalacare se chiama JELEA si nemultumirea :-) Ei cauta mereu ceva de ce se pot plange si spune cat de necajiti sunt si cat de mult muncesc. Dar chiar munceste cineva oare in Italia ca badanta mai mult decat muncea acasa in sat pe vremea colhozurilor? NU.Trebuie sa fii nebun sa zici ca atunci era mai putin de munca decat cu batrana sa stea acasa.

    RispondiElimina
  7. Ciao.

    Conosco un metodo semplice per assistere i propri genitori... magari non piu' autonomi, pero' per tenerli a casa loro, senza rischiare di affidarsi alla persona sbagliata.

    questo metodo permette di trovare la BADANTE AFFIDABILE in 48 ore: https://www.badante-noproblem.com/

    Se vuoi trovare la persona giusta, puoi chiedere consigli senza impegno.

    L'assistenza continuativa e' garantita da esperti in selezione badanti e gestione amministrativa del personale.


    A presto,

    RispondiElimina